jueves, 8 de marzo de 2012

Les emocions en la resolució de conflictes



Descripció del cas:
Nen de P5 que ja té els 6 anys, que mostra continuament una actitud egocèntrica. Molt sovint té conflictes amb la resta de companys especialment en el joc lliure i en les activitats de l'aula està constantment cridant l'atenció de l'adult. També mostra una actitud de gelosia tant amb la seva germana de 2 anys (va a la llar d'infants del costat de l'escola) com amb la resta de companys. 
Mostra un dèficit d'atenció a l'assignatura d'anglès i amb la resta d'activitats, interrompint constantment el ritme habitual de l'aula.


Estratègies individuals que em funcionen a l'aula:
-Intentar donar-li més atenció que a la resta de companys.
-Fer-lo encarregat d'ajudar-me.
-Donar-li responsabilitats per afavorir la concentració en l'activitat.


Estratègies que han aportat les companyes del centre:
-Reforçar les accions positives que fa al llarg del dia.
-Dialogar en la resolució de conflictes d'una manera guiada (el/la mestre/a fa de mediador) perquè ell sol arribi a extreure'n conclusions.  
      "Qué ha passat? Per qué ha passat?  Quina ha estat la teva reacció? Quina seria la reacció adequada per a no tenir el conflicte?"
 -Time out o cadira de pensar: quan ha tingut més de dos conflictes o talla molt sovint el ritme de l'activitat se li demana que es relaxi entre 5 o 7 minuts en un lloc predeterminat de l'aula o del pati.


 Proposta definitiva:
Tenint en conter tant les estratègies individuals com les aportades per les meves companyes hem arribat a les següents determinacions:
1-Continuar donant-li responabilitats per fomentar-li l'atenció però sense discriminar la resta de companys de manera que li ajuden a formar part del grup-classe.
2-Continuar amb el diàleg per afavorir la resolució de conflictes ajudant-li a desenvolupar les habilitats socials que encara no ha assolit. Emocionalment també afavorim que la seva gelosia vers als altres vaja en detriment.
3-Per a reforçar les accions positives s'ha creat per a tot el grup-classe una taula on, al finalitzar el dia es valora: amb un gomet verd, les actuacions positives; amb un gomet taronja, les actuacions que estan a mitad camí; i amb un gomet vermell les actuacions no desitjables. Al tancament de la setmana, es fa un recompte i li se convida a qui no ha superat un nombre de gomets positius a reflexionar sobre les seves actuacions.
4-L'estratègia de time out s'intentarà entre totes les mestres, utilitzar el menys possible ja que no ha donat els resultats esperats.
5-La tutora tornarà a fer un altra entrevista amb els pares per atorgar eines que faciliten el treball des de casa de la gelosia, el dèficit d'atenció i les habilitats socials. També se'ls aconsellarà que l'apunten a activitats extraescolars on convisca amb nens de la seva edat i no amb gent gran (passa molt de temps amb adults).


1 comentario:

  1. A partir del cas, presentes un seguit d'estratègies que no s'emmarquen clarament en les fases de la pràctica reflexiva. Caldria més concreció!

    ResponderEliminar